تحلیل فمینیستی گفتمان و توازن قدرت در رمان شمال و جنوب اثر الیزابت گاسکل بر پایۀ نظریۀ کُنش های گفتاری جان سرل

نویسندگان

سارا خزاعی

مریم سلطان بیاد

محمودرضا قربان صباغ

چکیده

مطالعۀ جایگاه زنان در قرن نوزدهم انگلستان با بررسی گفت وگوهای رمان شمال و جنوب اثر الیزابت گاسکل بر مبنای نظریۀ کنش گفتارهای جان سرل و شاخص های مؤثر بر آن ها نشان می دهد زنان، علی رغم قوانین حاکم بر مراودات اجتماعی و با حفظ شئونات رفتاری دوران خود، از زبان برای بهبود موقعیتشان به طور غیرمستقیم بهره برده اند. نورمن فرکلاف معتقد است ایدئولوژی غالب بر جامعه به شکلی چهرۀ منطقی و طبیعی به خود می گیرد که گفتمان قدرت در دست گروه حاکم باقی بماند؛ اما بررسی زبان شناختی -فمینیستی آشکار می سازد که همسو با نظریۀ دبورا تانن، کلام و رفتار زنان بیشتر از آن که نشان دهندۀ شخصیت درونی آن ها باشد، حالت نمایشی دارد. قهرمان زن در نمونۀ گفت وگو های بررسی شده غالباً تغییراتی در انتخاب کنش خود ایجاد می نماید تا در توصیف ذهنیت شخصی اش موفق به ایجاد تأثیر قابل قبول در مخاطب شود. در پایان رمان هایی نظیر شمال و جنوب، علی رغم سکوت و فروتنی شخصیت زن در پایان داستان، دیدگاه های وی طی فرآیندی متشکل از تأثیرهای پی درپی، به قهرمان مرد داستان منتقل شده و در تصمیم ها و رفتار اجتماعی بعدی مرد نمود آشکاری دارد. چکیده مبسوط - مقدمه بررسی فمینیستی و سبک شناسانه رمان انگلیسی قرن نوزده شمال و جنوب اثر الیزابت گاسکل با استفاده از نظریه کنش گفتگوهای جان سرل نشان می دهد که علیرغم قوانین محکم حاکم بر رفتار و گفتار زنان با جنس مخالف در این دوره، زنان با بکارگیری مبتکرانه و زیرکانه زبان قادر بودند بر شرایط مدیریت کنند و قدرت را در اختیار بگیرند. - فرضیه ها طبق تئوری جان سرل، زبان از کنش هایی با اهداف خاص و پیرو قوانینی مشخص تشکیل شده است. سرل کنش گفتارهای خود را به پنج گروه تصریحی، جهت بخش، تعهدی، بیانی و اعلامی تقسیم می کند. نظریه او همچنین شامل تعاریفی چون کنش گفتارهای غیر مستقیم، تاثیر بیانی واقعی، سویه انطباق میان زبان و واقعیت، و شاخص های منظوری می باشد. نورمن فیرکلاف معتقد است در تبادلات کلامی، همواره نزاع بر سر قدرت وجود دارد. از نظر وی، انواع مختلفی از کشمکش ها بر سر قدرت میان گروههای اجتماعی همچون مردان و زنان، نژادها و اقوام، کنترل کنندگان و کنترل شده گان وجود دارد که در نظام اجتماعی لازم و طبیعی هستند. از سوی دیگر، سبک شناسان فمینیست مانند دبورا تانن در مورد مساله هویت زنان و توازن قدرت ناشی از مراودات اجتماعی نظریه پردازی کرده اند. تانن معتقد است که نحوه سخن گفتن بیشتر از آنکه به شخصیت درونی فرد بستگی داشته باشد، نوعی نمایش است و در نتیجه رفتار وی نشان دهنده ذات واقعی اش نیست. - اهداف فرضیه ابتدایی این مقاله این است که در بسیاری از رمان های انگلیسی دوره ویکتوریا شاهد قهرمانان زن جوان و مستقلی هستیم که با مردان منطقی و با تجربه تر از خود وارد بحث و جدل های مختلف همراه با سوء تفاهم می شوند و در گذر وقایع و پایان داستان زنان ظاهرا به اشتباه بودن قضاوت های خود پی می برند. این تحقیق بجای بررسی کلی، گفتگوهای خاص بین شخصیت های زن و مرد با هویت های مختلف و توازن قدرت متغیردر موقعیت های مختلف داستان را تجزیه و تحلیل می کند. مطالعه گفت و گوهای دو شخصیت اصلی رمان شمال و جنوب اثر الیزابت گاسکل با بکار گیری تئوری های کنش گفتار سرل منجر به پی بردن به نکات کلی در مورد هویت و نسبت قدرت شخصیت ها است که قابل قرار گرفتن در چارچوب فیرکلاف و تانن نیز می باشد. - بحث و بررسی کنش گفتارهای مارگارت (شخصیت زن رمان) در ابتدا شامل تعداد زیادی کنش گفتار بیانی است که در آن ها احساسات و نظرهای خود را ابراز می دارد اما همین کنش های بیانی بصورت غیر مستقیم، تصریحی یا جهت بخش هستند و عکس العمل شنونده را خواستارند. آنها به این دلیل که سویه انطباق کلام به جهانی دارند قصد مند هستند و موفقیتشان مشروط است. از آنجا که آقای تورنتون (شخصیت مرد داستان) تشخیص می دهد که مارگارت تنها افکارش را در میان نمی گذارد بلکه هدف وی بهبود بخشیدن به شرایط کارگران است و تورنتون حتی پس از رفتن مارگارت از شهر میلتون اصلاحاتی در کارخانه اش اعمال میکند، برداشت مورد نظرمارگارت بوقوع پیوسته است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که شخصیت زن ارتباط بین بیان و ایدئولوژی را کم رنگ و نامحسوس می کند و به این وسیله قدرت را در دست می گیرد و ایدئولوژی خود را برای مرد منطقی و طبیعی جلوه می دهد. - یافته ها و نتیجه گیری در پایان داستان، علیرغم مطیع بودن ظاهری شخصیت زن و کم صحبت بودن وی در مقایسه با شخصیت مرد، در حقیقت تغییری در موازنه قدرت بین آنها رخ داده است که ناشی از هدایت کردن هوشمندانه مرد با القائات و کنش های طفره ای و بکارگیری خاص کنش گفتارهاست که باعث می شود بارها برداشت مورد نظر خود را بوجود بیاورد و مرتب به تاثیر بیانی دلخواه برسد. نحوه گفتار او، بقول دبورا تانن، بیشتر از آنکه نشان دهنده شخصیت درونی او باشد، حالت نمایشی دارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کنش گفتمانی حضرت ابراهیم با مخالفان در قرآن ( بر اساس طبقه بندی کنش های گفتاری سرل)

چکیدهبخش مهمی از ابعاد رسالت انبیاء در برخورد با مخاطب مخالف و تلاش در جهت اقناع و آگاهی بخشی به آنان در قالب شیوه‌های رفتاری و گفتاری در قرآن بازتاب وسیعی یافته است. حضرت ابراهیم از جمله پیامبران الهی بود که با شیوه استدلالی، کنش‌های گفتاری متنوعی برای اشاعه گفتمان توحیدی ـ که به لحاظ صورت و محتوا متفاوت از گفتمان دینی موجود( پرستش عناصر طبیعی و بت پرستی) در منطقه بین النهرین بود ـ و بستر سازی...

متن کامل

تأملی نشانه شناختی بر متن نظام‌نامه مدرسۀ معرفت خامنه (بر اساس نظریۀ «کنش گفتاری» جان ‌سرل و «نشانه‌شناسی عمومی» ژان مری کلن کن برگ)

یک متن تاریخی؛ میراث ملی. فرهنگی یک جامعه است که در لایه‌های الفاظ و معانی آن با دست تاریخ رازها و رمزهای گران‌بهایی نهفته شده است. دانش «نشانه‌شناسی» و فن «تحلیل محتوا» در انتهای قرن بیستم راهکارهایی را برای درک درست از نهفتگی‌های معنایی این نوع متن‌ها فرا راه بشریت قرار داده است. این نوشته با استفاده از دو راهکار «کنش گفتاری» «جان ‌سرل» و نشانه‌شناسی «ژان مری» متن تاریخی «نظامنامه مدرسۀ معرف...

متن کامل

بررسی کنش های گفتاری در کشف المحجوب هجویری با تکیه بر نظریه سرل

کشف­المحجوب ازقدیمی­ترین ومهم ترین متون نثرعرفانی قرن پنجم است؛ به همین دلیل از زوایای مختلف موردتوجه محققان ادبی به ویژه عرفان پژوهان بوده وموردتحلیل و کنکاش بانگاه کلاسیک به شرح و تفسیر متن آن پرداخته­اند. دراین مقاله، بارویکردی نووبراساس نظریه­ی کنش­گفتاری جان راجرز سرل و طبقه بندی پنجگانه او از کنش های گفتاری و نمونه برداری سیستماتیک پاره­گفتارهای کشف­المحجوب ، تحلیل شده است که یکی از مبانی...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

نظریه افعال گفتاری جان سرل ونقدهای آن

این مجموعه تلاشی است جهت استخراج رویکرد جان سرل به نظریه افعال گفتاری. سرل سخن گفتن یا افعال گفتاری را افعالی قاعده مند می داند، در واقع از نظر او در حین سخن گفتن کاری مطابق با قواعد انجام می دهیم. در پی اثبات این فرضیه سرل موضوعات متعددی را مورد بررسی قرار می دهد. او مسائلی نظیر قواعد و نهادها را مورد تحقیق قرار داده و به ارتباط آن ها با زبان می-پردازد. همچنین او به بررسی موضوع معنا می پردازد ...

15 صفحه اول

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
مطالعات زبان و ترجمه

جلد ۴۹، شماره ۲، صفحات ۲۳-۰

کلمات کلیدی
[ ' ت ح ل ی ل گ ف ت م ا ن ' , ' ش م ا ل و ج ن و ب ' , ' ج ا ن س ر ل ' , ' ک ن ش گ ف ت ا ر ' , ' ف م ی ن ی س م . r n r n r n ک ت ا ب ن ا م ه r n گ ا س ک ل ' , ' ا . ( ) . ش م ا ل و ج ن و ب . ( س ' , ' خ ز ا ع ی ' , ' م ت ر ج م ) . م ش ه د ' , ' گ ل آ ف ت ا ب . r n 1 . t a u s t i n ' , ' j . l . ( 1 9 6 2 ) . h o w t o d o t h i n g s w i t h w o r d s . o x f o r d ' , ' o x f o r d u n i v e r s i t y p r e s s . r n 2 . t b o m a r i t o ' , ' j ' , ' & ' , ' h u n t e r ' , ' j . w . ( 2 0 0 5 ) . f e m i n i s m i n l i t e r a t u r e ' , ' a g a l e c r i t i c a l c o m p a n i o n . d e t r o i t ' , ' t h o m s o n g a l e . r n 3 . t f a i r c l o u g h ' , ' n . ( 1 9 8 9 ) . l a n g u a g e & ' , ' p o w e r . l o n d o n ' , ' l o n g m a n . r n 4 . t f a i r c l o u g h ' , ' n . ( 1 9 9 5 ) . c r i t i c a l d i s c o u r s e a n a l y s i s . t h e c r i t i c a l s t u d y o f l a n g u a g e . l o n d o n ' , ' l o n g m a n g r o u p . l t d . r n 5 . t f o t i o n ' , ' n . ( 2 0 0 0 ) . j o h n s e a r l e . t e d d i n g t o n u . k . ' , ' a c u m e n p u b l i s h i n g . r n 6 . t g a s k e l l ' , ' e . ( 2 0 1 2 ) . n o r t h a n d s o u t h . m a n c h e s t e r ' , ' n o r t h e n g r o v e p u b l i s h i n g p r o j e c t . ( o r i g i n a l w o r k p u b l i s h e d i n 1 8 5 4 ' , ' 5 5 ) . r n 7 . t g r e w e n d o r f ' , ' g . ' , ' & ' , ' m e g g l e ' , ' g . e d s . ( 2 0 0 2 ) . s t u d i e s i n l i n g u i s t i c s a n d p h i l o s o p h y ' , ' s p e e c h a c t s ' , ' m i n d ' , ' a n d s o c i a l r e a l i t y ( v o l . 7 9 ) . n e t h e r l a n d s ' , ' s p r i n g e r . ( o r i g i n a l w o r k p u b l i s h e d i n 1 9 7 5 ) . r n 8 . t l e v i n s o n ' , ' s . c . ( 1 9 8 3 ) . p r a g m a t i c s . c a m b r i d g e ' , ' e n g l a n d ' , ' c a m b r i d g e u n i v e r s i t y p r e s s . r n 9 . t r e i d ' , ' t . ( 1 8 9 5 ) . t h e w o r k s o f t h o m a s r e i d . s i r w i l l i a m h a m i l t o n ( e d . ) . l o n d o n ' , ' l o n g m a n s . r n 1 0 . t r e i n a c h ' , ' a . ( 1 9 8 3 ) . t h e a p r i o r i f o u n d a t i o n s o f t h e c i v i l l a w ' , ' a l e t h e i a 3 ' , 3 1 , ' 1 4 2 . i r v i n g ' , ' t e x a s ' , ' t h e i n t e r n a t i o n a l a c a d e m y o f p h i l o s o p h y p r e s s . r n 1 1 . t r u s t ' , ' j . ( 2 0 0 9 ) . j o h n s e a r l e ' , ' c o r n w a l l ' , ' c o n t i n u u m i n t e r n a t i o n a l p u b l i s h i n g g r o u p . r n 1 2 . t s b i s à ' , ' m . ( 1 9 9 2 ) . s p e e c h a c t s ' , ' e f f e c t s a n d r e s p o n s e s . i n j . s e a r l e e t a l . ( e d s . ) ' , ' ( o n ) s e a r l e o n c o n v e r s a t i o n ( p p . 1 0 1 ' , ' 1 1 1 ) . a m s t e r d a m / p h i l a d e l p h i a ' , ' j o h n b e n j a m i n s . r n 1 3 . t s e a r l e ' , ' j . r . ( 1 9 6 9 ) . s p e e c h a c t s ' , ' a n e s s a y i n t h e p h i l o s o p h y o f l a n g u a g e . c a m b r i d g e ' , ' c a m b r i d g e u n i v e r s i t y p r e s s . r n 1 4 . t s e a r l e ' , ' j . r . ( 1 9 7 5 ) . i n d i r e c t s p e e c h a c t s . i n p . c o l e a n d j . l . m o r g a n ( e d s . ) ' , ' s y n t a x a n d s e m a n t i c s 3 ( p p . 5 9 8 2 ) . n e w y o r k ' , ' a c a d e m i c p r e s s . r n 1 5 . t s e a r l e ' , ' j . ( 1 9 7 9 ) . e x p r e s s i o n & ' , ' m e a n i n g ' , ' s t u d i e s i n t h e t h e o r y o f s p e e c h a c t s . u k ' , ' c a m b r i d g e u n i v e r s i t y p r e s s . r n 1 6 . t t a n n e n ' , ' d . ( 1 9 9 4 ) . t a l k i n g f r o m 9 t o 5 ' , ' w o m e n & ' , ' m e n i n t h e w o r k p l a c e ' , ' l a n g u a g e ' , ' s e x & ' , ' p o w e r . n e w y o r k ' , ' a v o n . r n 1 7 . t t a n n e n ' , ' d . ( 1 9 9 6 ) . g e n d e r a n d d i s c o u r s e . n e w y o r k ' , ' o x f o r d u n i v e r s i t y p r e s s . ' ]

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023